ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ Ή ΚΑΤΩ ΚΙΟΣΕΛΕΡ Ή KIOSSELER ZEIR ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΔΗΜΟΥ ΝΕΣΤΟΥ, (ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ, ΤΟΥ ΚΑΖΑ ΣΑΡΗΣΑΜΠΑΝ), ΜΕ ΝΕΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
Το
Μουσουλμανικό χωριό KIOSSELER
ZEIR
ή
ΚΑΤΩ ΚΙΟΣΕΛΕΡ, που βρισκόταν στην περιοχή DJEBEL του καζά Σαρήσαμπαν και το οποίο
αργότερα, (1929), μετονομάστηκε σε ΚΑΤΩΧΩΡΙ, είχε, μέχρι τους Βαλκανικούς
Πολέμους του 1912-1913, 240 κατοίκους, όλους Μουσουλμάνους, τον Αύγουστο δε του
1915 είχε 244 κατοίκους, εκ των οποίων οι130 ήταν ‘άνδρες και οι 114 γυναίκες.
Μετά
την ανταλλαγή των πληθυσμών, μεταξύ Ελλάδος – Τουρκίας, σύμφωνα με τον κατάλογο
της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων, που συντάχθηκε το έτος 1928, στο χωριό
αυτό είχαν εγκατασταθεί 21 οικογένειες προσφύγων, αποτελούμενες από 81 άτομα.
Το
Μουσουλμανικό χωριό KIOSSELER
ZEIR
αποτελούνταν από πέντε ανεξάρτητους κι απομακρυσμένους μεταξύ τους, μέχρι και
3.000 μέτρα, συνοικισμούς, ο τελευταίος και πιο μακρινός από τους οποίους
λεγόταν ASAGI
KIOSSELER.
Τον
οικισμό ASAGI
KIOSSELER
τον βλέπετε στις πρώτες 20 φωτογραφίες που αναρτώ.
Στον
τελευταίο αυτό συνοικισμό (ASAGI
KIOSSELER)
οι δύο τελευταίοι κάτοικοι του πρώτου συνοικισμού (δύο αδελφοί, που δεν ζουν
πλέον), προ δωδεκαετίας μου έδειξαν το Μουσουλμανικό τέμενος (τζαμί), ένα
τετράγωνο κτίσμα, με ανατολικό προσανατολισμό, στον ανατολικό τοίχο του οποίου
βλέπετε, στα αριστερά, μια κόγχη, ενώ δεξιότερα μια κυκλική εσοχή, που θυμίζει
ιερό βήμα χριστιανικού Ναού. Πίσω, όμως, από τον ανατολικό τοίχο, υπάρχει ένας
στενός χώρος, που δεν υπάρχει στους Χριστιανικούς ναούς. Είναι προφανές ότι το
τζαμί χρησιμοποιήθηκε ως Χριστιανικός ναός, από τους Μικρασιάτες πρόσφυγες, που
εγκαταστάθηκαν εδώ μετά το 1922. Πάντως, δεν φαίνεται το μισράχ του τζαμιού,
εκτός κι αν η κόγχη στον ανατολικό τοίχο ήταν το μισράχ.
Στις
φωτογραφίες 21η έως και 33η βλέπετε το τζαμί αυτό.
ΕΚΕΙΝΟ,
ΟΜΩΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ, ΣΤΟΝ ΜΑΚΡΙΝΟ ΑΥΤΟ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ
ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΟ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ, ΠΟΥ ΤΟ ΒΛΕΠΕΤΕ ΣΤΙΣ 32Η ΕΩΣ ΚΑΙ 60Η
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ!
Πρόκειται
για ένα πολύ εκτεταμένο νεκροταφείο, με μεγάλο αριθμό ταφών, μερικές από τις
οποίες είναι εντυπωσιακές, μερικές φαίνονται πολύ παλιές και το πιο
χαρακτηριστικό, δεν υπάρχουν επιτύμβιες στήλες με διακόσμηση ή με Μουσουλμανικά
καλύμματα κεφαλής (σαρίκια). Στο κέντρο του νεκροταφείου υπάρχει ένας
περιτοιχισμένος, τετράγωνος χώρος, (τον βλέπετε στις φωτογραφίες 56η
έως και 60ή), που είτε αποτελούσε ταφή κάποιου επιφανούς κατοίκου, είτε κάποιο
μνημείο (τουρμπέ;)
Τέλος,
συγκίνηση προκαλεί μια μεμονωμένη, χριστιανική ταφή, (την βλέπετε στις δύο
τελευταίες φωτογραφίες), που βρίσκεται έξω από τον περίβολο του Μουσουλμανικού
νεκροταφείου!
Αισθάνομαι
βαθιά θλίψη, που όλα αυτά τα Μουσουλμανικά χωριά, μνημεία κλπ., όπως και τα
γύρω απ’ αυτά αρχαία κάστρα, μεταλλευτικές στοές των αρχαίων Θρακών, Θασίων και
Μακεδόνων, την Σκαπτή Ύλη, τον τόπο όπου γράφτηκε το αρχαιότερο στον κόσμο βιβλίο
ιστορίας, από τον κορυφαίο ιστορικό Θουκυδίδη κλπ./, παρόλο που όλα αποτελούν
μέρος της ίδιας, ενιαίας ιστορίας της πατρίδας μας, δεν ερευνώνται σχεδόν
καθόλου, από ειδικούς επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα να
χάνεται καθημερινά πολύτιμο λαογραφικό, ιστορικό και ανθρωπολογικό υλικό!
ANOTHER POST, THAT I PRESENT
TOY YOU, ABOUT THE MUSLIM VILLAGE KIOSSELER ZEIR – LATER KATOHORI – OF THE KAZA
SARISAMPAN, (TODAY, OF THE MUNICIPALITY OF NESTOS), ENRICHED WITH NEW PICTURES
AND INFORMATION.
This Muslim village, that
was at the area Djebel of the Kaza Sarisampan, during the Ottoman period and which,
after the exchange of populations between Greece and Turkey, in the year 1929
took the name KATOHORI, before the year 1912 had 240 Muslim residents, who
became 244, (130 men and 114 women), on August of 1915.
After the exchange of populations
between Greece and Turkey, according to a catalog of the Committee of the
re-establishment of the
Greek Refugees from Turkey, that was written in the year 1918, in this village
there were only 21 families of Greek refugees, having a total of 81 members.
This Muslim village was consisted
of five independent neighbourhoods (mahala), the first from the last of which have a
distance of 3.000 meters or more.
The last neighbourhood (mahala)
of the village was called ASAGI
KIOSSELER and you can see it at the first 20 pictures.
In this neighborhood of ASAGI
KIOSSELER, two Greek brothers, who were the last residents of the first
neighborhood, (they don’t live anymore), shoed me, 12 years ago, the Muslim
mosque (cami), that is a square
building, looking to the East, on the eastern wall of which, one can see a
niche (maybe the misrah?) on the left and a circular opening on the right, that seems to be the Holy Altar of the Christian churches. Behind the
eastern wall there was a narrow place, that there is not in the Christian
churches. So, it looks that the cami was transformed to a Christian church,
after 1922.
At the pictures 21st
to 33d you can see that mosque (cami).
BUT THS MOSTE IMPRESSIVE, IN
THAT NEIGHBORHOOD, IS THE MUSLIM CEMETERY, THAT YOU SEE AT THE PICTURES 34th to
60th
It is a vast cemetery, with a great number of tombs, some of which seem to be very old. It is strange that in this cemetery there are no tombs
with decoration, letters of other Muslim symbols. In
the centre of the cemetery there is a square place, like a tomb, with walls made of stones, that
seems to be the tomb of a very important person or a monument (maybe a turbe).
An isolated Christian tomb, out
of the Muslim cemetery, that
you see at the last two pictures, provokes emotion.
I am, very sorry that all these Muslim villages, monuments etc., that I often post, even
as the ancient castles that stand around, the gold mines of the Thracians, the
Thracians and the Macedonians, the place of “Scapti Ili”, where the historian Thucididis
wrote the first ever, real history, although all of them are parts of the whole
history of our country, are
not studied and published by the Greek historians and
other scientists and the final result of this disregard is the lost of a very
precious historic, folklore and anthropological material!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου